راه اندازی شبکه های اجتماعی

مفهوم شبکه های اجتماعی :
شبکه های اجتماعی، یکی از مهم ترین ابزارهای ارتباطی در دنیای امروز هستند. این شبکه ها، افراد را قادر می سازند تا با دوستان، خانواده و افراد دیگری ، ارتباط برقرار کنند. همچنین، شبکه های اجتماعی، برای کسب و کارها و سازمان ها نیز ابزاری بسیار مهم هستند. در این مقاله، به بررسی مفهوم شبکه های اجتماعی، تاریخچه آنها، نحوه کارکرد، انواع شبکه های اجتماعی و همینطور مزایای استفاده از آنها و تأثیرات آنها بر روی جامعه و کسب و کارها، و همچنین بررسی شبکه های اجتماعی محبوب در ایران پرداخته می شود.
شبکه های اجتماعی و یا Social network ساختاری اجتماعی است که از گروه هایی معمولا فردی یا سازمانی تشکیل میشود ، که از یک یا چند نوع ارتباط مانند ایده ها و تبادلات مالی، دوستان، آشنایان و لینک های وب به هم متصل میباشند.
تاریخچه شبکه های اجتماعی :
سال ۱۹۶۰ در ایالت متحده آمریکا در دانشگاهی به نام ایلی نویز مفهومی تحت موضوع شبکه های اجتماعی مطرح شد و یکی از مهم ترین اهداف شبکه های اجتماعی گرد هم آوردن افراد در یک فضایی بود که وجود خارجی نداشته که با همین هدف در سال ۱۹۹۵ وب سایتی با نام classmates (هم کلاسی ها) راه اندازی شد. برترین امکان این وب سایت پیدا کردن دوستان قدیمی دوران تحصیل افراد بود که همین موضوع جذاب باعث شد تا محبوبیت این شبکه اجتماعی به سرعت افزایش پیدا کند.
این یک شروع بزرگ برای شبکه های اجتماعی بود .
هدف شبکه های اجتماعی :
شبکه های اجتماعی با هدف های مختلفی به وجود آمده اند که می توان به شکل گرفتن فضایی برای گفت وگو، تعامل و تبادل نظر و سرعت بخشیدن به روند اطلاع رسانی و انتقال اطلاعات اشاره کرد. پس از منتشر شدن شبکه های اجتماعی در جامعه ، کاربردهای آن نیز گسترش یافت. این شبکه ها یا در ریشه وب تغییرات زیادی در نوع ارتباطات و شیوۀ زندگی ایجاد کرده اند. امروزه شبکه های اجتماعی به علاوه کارکردهای اولیه خود ، ابزاری هستند برای بازاریابی دیجیتال، درآمدزایی، افزایش آگاهی برند کسب وکارها و تعامل مثبت با مشتریان و مخاطبان.
انواع شبکه های اجتماعی:
زمانیکه دربارۀ انواع شبکه های اجتماعی صحبت میشود ، شبکه هایی مشهور و کاربردی ای مانند اینستاگرام به ذهنمان میرسد . اما شبکه های اجتماعی متنوع تر و پرکاربردتری وجود دارند. اکثرا شبکه های اجتماعی بر اساس نوع محتوایی که در آن قرار میگیرد و نوع استفاده عموم دسته بندی می شوند. بر این اساس انواع شبکه های اجتماعی اینترنتی عبارت اند از:
• شبکه های اجتماعی تصویرمحور مانند اینستاگرام (Instagram) و پینترست (pinterest)
• شبکه های اجتماعی ویدئومحور مانند یوتیوب (YouTube ) و تیک تاک (TikTok)
• شبکه های اجتماعی بحث و گفت وگومحور مانند ردیت (Reddit ) و کورا (Quora)
• شبکه های اجتماعی وبلاگی و انجمن محور مانند تامبلر (Tumblr ) و مدیوم (Medium )
• شبکۀ اجتماعی متن محور مانند توئیتر (twitter) و تردز (Threads)
• شبکۀ اجتماعی صوتی مانند (Clubhouse )و اسپاتیفای (Spotify)
این شبکه ها انواع دیگر نیز دارند .


مزایا شبکه های اجتماعی :
- قابلیت برقراری ارتباط با دیگر افراد در سراسر جهان
مثلا میتوانید از فیسبوک یا اینستاگرام با همکلاسی های قدیمی تان که الان هرکدام در گوشه ای از دنیا هستید ارتباط برقرار کنید، در توییتر با برندها و افراد مختلف آشنا شوید و با لینکدین کسب و کار خود را معرفی کنید و با کسب و کار بقیه آشنا شوید.

- برقراری ارتباط آسان و فوری
در حال حاضر در بیشتر نقاط مورد تردد افراد سیگنال اینترنت وجود دارد و دیگر لازم نیست برای برقراری ارتباط حتما از تلفن ثابت، منشی تلفنی یا ایمیل استفاده کرد. بلکه میتوان به راحتی با استفاده گوشی موبایل یا لپ تاپ خود با هرکسی که از برنامه های مختلف پیام رسانی یا شبکه های اجتماعی استفاده میکند ارتباط برقرار کنیم.

- انتشار و بدست آوردن سریع اخبار و اطلاعات
دیگرنیاز نیست تا زمانی مشخص منتظر دیدن اخبار بنشینید و یا هر روز خود را با خرید روزنامه شروع کنید ، فقط کافیست در شبکه های اجتماعیه اطلاع رسانی یا اخبار عضو باشید و دیگر نگران جا ماندن از اخبار و اطلاعات نباشید .

- فرصت های کاری
صاحبان کسب و کار و دیگر سازمانها میتوانند به راحتی با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند، محصولاتشان را بفروشند و کسب و کارشان را از طریق شبکه های اجتماعی معرفی کنند و گسترش بدهند. حتی هم اکنون بسیاری از کارافرینان و یا صاحبان مشاغل وجود دارند که به طور عمده بر این شبکه های اجتماعی متکی هستند.

- تفریح و سرگرمی
شبکه های اجتماعی واقعا سرگرم کننده هستند ، خیلی از مردم وقتی سر کار یا در خانه فرصت استراحتی پیدا میکنند سریع شبکه های اجتماعی شان را چک میکنند. از آنجایی که انسان ها ذاتا موجودات اجتماعی ای هستند، اغلب برایشان بسیار خوشحال کننده است که کامنت ها و لایک های بیشتری را پای پست هایشان ببینند و هرچه میزان این لایک ها و کامنت ها بیشتر باشد آنها راضی تر و خوشحال تر هستند. یک نکته ی جالب دیگر این است که با استفاده از شبکه های اجتماعی میتوان بدون اینکه مستقیما از دوستان و نزدیکانمان بپرسیم چه کار میکنند و در چه حال هستند از طریق پست هایشان در شبکه های اجتماعی از حال و روزشان با خبر شویم.

معایب شبکه های اجتماعی :
همانند مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی ، معایبی هم برای این شبکه ها وجود دارد.
کارشناسان آسیب ها و نکات منفی متعددی را برای استفاده غیرمتعارف از شبکه های اجتماعی عنوان می کنند. برخی از این آسیب ها در مورد استفاده از اینترنت نیز مطرح شده اند.
اما این شبکه ها آن قدر مفیدند که با وجود آن معایب، باید از آن ها استفاده کرد. به ویژه کسب وکارها به قدرت شبکه های اجتماعی نیاز دارند تا بتوانند در جایی حضور داشته باشند که مخاطبان و مشتریانشان وقت می گذرانند. فقط کافی است با فرهنگ استفاده از شبکه های اجتماعی آشنا بود و نکات امنیتی را نیز رعایت کرد.

تاثیر شبکه های اجتماعی برروی کسب و کار ها :
شبکه های اجتماعی در رونق کسب و کار بسیاری از افراد، نقش چشمگیری داشته است، تا آنجا که در حال حاضر، بازاریابی شبکه های اجتماعیsocial media marketing از مهم ترین ابزار های بازاریابی دیجیتالی است.
الزامی است که شما شبکه ای اجتماعی را برای تبلیغ کسب و کار خود انتخاب کنید که با هدف و نوع کسب و کار شما متناسب باشد. ما برای شما نمونه هایی از شبکه های اجتماعی محبوب را بیان می کنیم و انتخابشان را به شما واگذار می کنیم.
با در نظر گرفتن این حقیقت که بیش از ۴.۵ میلیارد نفر در سراسر جهان که از اینترنت استفاده می کنند، سازمان های تجاری بازاریابی دیجیتال را یک ابزار تبلیغاتی بالقوه یافته اند که می تواند به آنها کمک کند به طور موثر به مخاطبان هدف خود دست یابند. از توصیه های رستوران گرفته تا درس های دستور زبان، مردم از اینترنت برای یافتن راه حل برای مشکلات خود استفاده می کنند.

شبکه های اجتماعی مورد استفاده در ایران :
از جمله تفاوت های بارز شبکه های اجتماعی ایرانی با سایر پیام رسان ها این است که در شبکه های اجتماعی داخلی، محدودیت هایی که ممکن است در سایر شبکه های خارجی رخ دهد وجود ندارد. لازم به ذکر است که تنها 3 پیام رسان گپ، ایتا ، بله و روبیکا به عنوان پیام رسان های منتخب از جانب مرکز ملی فضای مجازی معرفی شده اند و اگر شما قصد راه اندازی کسب و کاری را دارید، می توانید از آنها استفاده کنید.

پرکاربرد بودن شبکه اجتماعی اینستاگرام و تلگرام در حالی است که این شبکه اجتماعی در ایران سال ها می شود که فیلتر است. اما این فیلتر شدن باعث سوق دادن مردم به سمت شبکه های اجتماعی داخلی نشد و صرفا پیام رسان واتساپ را به درجات بالاتری که قبلا متعلق به تلگرام بود ارتقا داد. جالب است بدانید تنها ۵.۷ درصد از کاربران از شبکه اجتماعی «روبیکا» استفاده می کنند.

کاربران ایرانی از پیام رسان های داخلی حتی با وجود امتیازهای متعدد و حمایت های حداکثری استفاده نمی کنند و استفاده از این شبکه ها نسبت به پیام رسان های خارجی قابل مقایسه نیستند.

 نمایش:
امتیاز: 4 از 5. مجموع 12 رای
۱۴۰۲/۰۵/۱۶ | بازدید: 580 | 1691395977